Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

söndag, november 22, 2009

Den tid som flyr

Försöker få de sista dagarna som icke förälder att gå. Passar på att göra sådant som det kanske inte finns utrymme för sedan, under de första veckorna i alla fall. Spelar hockey-bockey, har inte stått på ett par skridskor på över ett år, men lyckas sätta ett par bollar i nät i alla fall (dock förlust 6-9). Ser Djurgården vinna mot Frölunda på Hovet och funderar på varför det är så mycket mer avslappnad och trevlig stämning på elithockey jämfört med allsvensk fotboll? Går ut och äter, provar Square i sjöstaden och tycker det är ett ganska trevligt ställe. God mat vid detta tillfälle. Eftermiddagsäter även på Göteborg. Tränar. Springer, lite styrketräning, går på ett vansinnigt jobbigt step- och styrkepass på Saga, innebandy. Sitter hemma och läser om pop och sånt. Bland annat Musik Nonstop av den för tidigt bortgångne Lennart Persson, en hyllning till Pet Sounds-butiken som fyller 30 år. Jag är redan stammis, men måste genast gå dit och köper Local Natives Gorilla Manor. En nästan världsberömd kulturinstitution, Pet Sounds, alltså. Den som inte förstått det här med skivor och skivbutiker borde ta en koll i den där boken. Kanske förstår man inte då heller om man inte gjort det tidigare. Nu håller det där på att dö ut, men för mig och några till är skivor och butiker där man kan köpa dem fantastiska och viktiga saker. Nej, det är inte samma sak med Spotify (även om jag har det) eller iTunes-bibliotek (som jag också har). LP-skivor och senare CD-skivor och ljudet på dem förändrade mitt liv för längesen och kommer att vara med mig länge till. Ser filmer på DVD. Trodde att Drag me to hell var läskig på riktigt. En besvikelse. Frost/Nixon. Ett samtal. Oerhört spännande och intressant. Vem lyckas få Bush att be om ursäkt för sitt svek? Se för allt i världen inte Slaget vid Passendale. Trodde knappt så dåliga filmer gjordes utanför Sveriges gränser. Mat fastnar i skägget. Ser ut som Saddam i sin håla.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida