Kunst und Kultur

Jag, en småländsk pappa, låtskrivare, skådespelare och statlig tjänsteman i Stockholm skriver om familjeliv, fin- och fulkultur, fotboll, musik och om precis vad som faller mig in.

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Hammarbysjöstad, Sweden
Björn Wilner

måndag, augusti 29, 2005

Oväntat besök

Första gången det sändes såg jag en kvart i mitten. I går var det repris och jag tog mig igenom en kvart till av Kommissionen. Det är något som gör att det inte riktigt fungerar. Skådespeleriet, dialogen och så vidare.

Redan på den första kvarten konstaterade jag att det erbjöds kaffe vid tre tillfällen. Så även i den andra snutten. Gör kaffe! Hämta kaffe! Vill du ha kaffe? Om revolutionen/kriget/terrorismen kommer, glöm inte köpa hem ett paket Gevalia!

Desto bättre var då dokumentären om Charles Bukowski, eller Hank, som vi säger. Vilken kille! Ful, försupen och ibland aggressiv med måttot; drick, skriv och knulla. Låter kanske inte så sympatiskt, men vilket språk. Tragiskt, vackert, uppriktigt och roligt.

Han gillade inte svulstiga inledningar på romaner, ni vet de där av typen; Det var en afton i början av maj. Den lilla trädgården bla bla bla. Istället börjar debutromanen "Postverket", "Det hela började som ett misstag". Lysande. Sen är det bara att hänga på. Gör det!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida